Bij Oorwerk zijn ze Zeker van hun Zaak: ‘De beste werknemers komen uit een ander vakgebied’

Bij Oorwerk zijn ze Zeker van hun Zaak. Samen met de DHTA leiden ze hun eigen werknemers op via een BBL-opleiding. Managing Director Martijn Straatman: ‘Een audicien heeft geen voor de hand liggend profiel. Daarom leiden we ze graag zelf op. Zelf heb ik een technische bedrijfskunde achtergrond en kwam ik ook bij toeval in het vak terecht.’

Hoe ziet de samenwerking eruit?
‘De samenwerking tussen het bedrijfsleven en het onderwijs is onmisbaar. We zoeken de dialoog op, zodat de theorie goed aansluit op de praktijk. Wij leiden onze mensen zelf op, ze gaan één dag naar school voor extra verdieping. Vroeger gingen onze trainees direct naar de opleiding. Nu werken ze eerst een jaar in de winkel. Zo kunnen ze de theorie op school ook veel beter plaatsen, omdat ze meer kennis hebben van het vak. Op deze manier zorgen we dat al onze trainees alles uit de opleiding halen.’

Waarom leiden jullie je eigen mensen op?
‘Wij hebben een voorkeur voor jonge mensen die heel graag willen leren. Nieuw bloed zorgt voor nieuwe inzichten, dat is goed voor je bedrijf. Soms kan je beter mensen buiten je branche halen met veel motivatie dan mensen die al twintig jaar in het vak zitten. Dat betekent dus wel dat je ze zelf moet opleiden. Mensen met een zorgachtergrond zijn vaak niet de ideale match. We zoeken mensen met een technische achtergrond met een heleboel empathie. Je gehoor krijg je nooit meer helemaal terug, daar moet je mensen bij kunnen coachen. Dat profiel ligt niet heel erg voor de hand.’

‘Soms komt er een kandidaat uit onverwachtse hoek. Zo klopte automonteur Rogier jaren geleden bij ons aan. Hij wilde iets anders en uit de beroepskeuzetest kwam audicien. Hij heeft affiniteit met techniek en wilde het vak heel graag bij ons leren ook al moest hij er elke dag een uur voor fietsen. Nu doet hij het fantastisch, dat zijn de mensen die je wil hebben.’

Welke tips heb jij voor andere werkgevers?
‘Zorg dat een nieuwe werknemer eerst het vak en het bedrijf leert kennen. Hoe meer klanten je ziet, hoe meer je leert over het vak. Een werknemer heeft dan veel meer aan de opleiding, pakt dingen sneller op, maar kan ook veel inhoudelijke vragen stellen aan docenten. Zorg daarnaast dat je je interne trainingen en kennisoverdracht goed op orde hebt. Wij hebben bijvoorbeeld een speciale Oorwerk Academy ontwikkeld.’

Geïnteresseerd?
Ook je eigen werknemers opleiden? Stuur een bericht naar info@dhta.nl. Dan nemen wij contact met u op! Bekijk ook onze opleidingen