Digitalisering opleiding orthopedisch schoentechnicus trekt nieuwe studenten   

De Dutch HealthTec Academy digitaliseert de opleiding orthopedisch schoentechnicus, want naast het ambacht spelen digitale technieken een steeds belangrijke rol. Dit lijkt ook een aantrekkingskracht te hebben op studenten; een nieuwe groep staat weer te popelen om in september te starten met de opleiding orthopedisch schoentechnicus. 

 

Rianne van Pijkeren is enthousiast! Zij is één van de nieuwe docenten binnen de opleiding. “Wel dienen er voldoende leerwerkplekken beschikbaar te komen. Hierin is de samenwerking met orthopedische schoenbedrijven onmisbaar. Een aantal studenten heeft nog geen leerwerkplek gevonden. Daarom komen wij graag in contact met orthopedische schoenbedrijven die een leerwerkplek van minimaal 20 uur per week willen aanbieden’’, benadrukt Rianne. Daarnaast gaan zij één dag per week naar de Dutch HealthTec Academy voor theorie- en praktijklessen. “Je mag mij gewoon mailen hoor’’, lacht ze. ‘’Naar repe@mboamersfoort.nl. Én het mes snijdt aan meer kanten. Want voor het leerbedrijf betekent dit een gemotiveerde medewerker, die ook nog eens de nieuwste inzichten verwerft. Op sommige onderdelen een soort reversed coaching dus! Overigens kan de werkgever een beroep doen op de Subsidieregeling Praktijkleren.’’

 

Een aantal studenten heeft nog geen leerwerkplek gevonden. Daarom komen wij graag in contact met orthopdisch schoenbedrijven die een leerwerkplek willen aanbieden.


DHTA digitaliseert al haar opleidingen

Rianne licht nader toe. Van Pijkeren: ‘’De ontwikkelingen volgen elkaar snel op en in ons vak speelt digitalisering een steeds belangrijkere rol. Daarom organiseren we bijvoorbeeld een Digitale Productietechniek Dag. Een aantal maatmeters laat onze studenten kennismaken met software  voor het ontwerpen van digitale leesten. Maar ook het gebruik van 2d scanners, drukmeetsystemen, 3d scanners of digitale loopanalyse apparatuur. In de toekomst moet dit een onlosmakelijk onderdeel van de opleiding te worden. We zijn allemaal 24/7 “on” en gaming is hot. Het vak wordt door digitalisering in een moderner perspectief geplaatst.’’

Aandacht door kleinschaligheid
Er is veel aandacht voor het individu bij DHTA. De school typeert zich door haar kleinschaligheid. Student Enzo Witkam: ‘’Ik vind dit erg prettig, omdat er veel ruimte is voor persoonlijke aandacht en groei. De combinatie leren en werken stimuleert het leerproces. Je ziet van alles op de werkvloer dat je op school aan de hand van theorie- en praktijklessen uiteindelijk leert plaatsen. Tegelijkertijd neem je de opgedane kennis terug de werkvloer op. Een mooie wisselwerking dus.’’ 

Op de DHTA is er veel ruimte voor persoonlijke aandacht en groei. 

 

Met DHTA-diploma voorsprong op het hbo
Studenten die na de opleiding bij DHTA meer verdieping willen, kunnen doorstromen naar de hbo-opleiding Orthopedische (schoen)Technologie op de Fontys. Meindert de Boer is daar één van. ‘’De mbo-opleiding orthopedisch schoentechnicus is een goede basis. Ik heb een enorme voorsprong op het praktijkgedeelte van de hbo-opleiding. Ik had bijvoorbeeld al kennis van schoenen, materialen en anatomie. De vaardigheidstoets haalde ik direct. Op het hbo wordt ook een groter beroep gedaan op je zelfstandigheid. Dan is het ook prettig dat je al veel voorkennis hebt. Meindert ziet nog meer voordelen. ‘’Door na de mbo-opleiding de hbo-opleiding te volgen word je een completere schoenmaker. De mbo-opleiding leidt op voor de werkplaats en de hbo-opleiding meer voor de paskamer. Ik kan hierna op beide plekken aan de slag!’’

Heeft u een vacature voor een leerwerkplek? Bijvoorbeeld in de Randstad, Oegstgeest, Steenwijk, regio Arnhem, regio Zeeland, Bergen, Roosendaal of Zuid-Limburg of elders. Of heeft u nog vragen? Neem dan contact op met Rianne van Pijkeren, via
repe@mboamersfoort.nl
Hier vindt u ook meer informatie voor bedrijven.